INICIATIVAS DO GRUPO MUNICIPAL DE "ESQUERDA UNIDA" AO PLENO ORDINARIO DO MES DE MARZO
MOCIÓN DE APOIO AO SISTEMA DE DEPÓSITO, DEVOLUCIÓN E RETORNO DE ENVASES
EXPOSICIÓN DE MOTIVOS
Dado que as
normativas europeas, Estatais e Autonómicas en
materia de residuos e residuos de envases van encamiñadas a uns
obxectivos de reciclaxe e redución que non se alcanzaron e que
recentes elementos do ordenamento político
internacional como a Axenda 2030 para o Desenvolvemento Sostible, o Pacto Verde
Europeo ou a Estratexia Española de Economía
Circular buscan reducir o impacto dos nosos sistemas de produción e
consumo.
Considerando o
novo Paquete Europeo de Economía Circular
e a Estratexia Europea de residuos plásticos e
os ambiciosos obxectivos que establecen e dado que o principio de
Responsabilidade Ampliada do Produtor foi un principio primordial da política europea e recibiu o apoio da
OCDE pola súa
capacidade de internalizar os custos das empresas e de librar á sociedade destes.
Dado que, segundo a LERE 11/1997, os
sistemas de depósito, devolución e retorno de
envases (en diante sistemas de retorno de envases) son o sistema obrigatorio de
xestión de envases, pero que por interese do sector do envase
non se desenvolveron.
Consideramos que a
nova Lei de Residuos debe, entre outras cousas, traspoñer as
recomendacións que se indican desde Europa e emendar os defectos que
as leis actuais teñen, e que a experiencia practica a posto de
manifesto en relación á normativa
actual e que nos colocaron nunha situación dramática no que a xestión
de residuos refírese.
Existen puntos fundamentais que
deben ser incluídos ,tanto
na nova Lei , como en todas as normativas autonómicas e
locais, se desexamos xerar un marco que nos permita chegar aos parámetros de prevención
de residuos así como
de recollida, reutilización e de reciclaxe esixidos aos países membros da UE.
Queremos lembrar
que non cumprir estes parámetros virá acompañado das
subseguintes multas desde a UE, ademais de graves e probadas afeccións á saúde e ao medio
ambiente.
Para quen apoiamos esta moción
existen, como mínimo, dous
elementos fundamentais que a Lei debe incluír:
1) A
separación obrigatoria na recollida de residuos municipais, sobre
todo no referente a materia orgánica,
tal como deféndese no documento INFORME DA COMISIÓN Ao PARLAMENTO EUROPEO, Ao CONSELLO,
Ao COMITÉ ECONÓMICO E
SOCIAL EUROPEO E Ao COMITÉ DAS
REXIÓNS. Sobre a aplicación da lexislación da UE en
materia de residuos, incluído o
informe de alerta temperá para os
Estados membros en risco de non cumprir o obxectivo para 2020 de preparación dos
residuos municipais para a reutilización/a
reciclaxe, Bruxelas 24/09/2018, COM(2018) 656 final, que di:
Introducir requisitos
obrigatorios para separar os biorresiduos e garantir que as infraestruturas de
tratamento programadas ou existentes son adecuadas para os sistemas de
recollida.
Consideramos a inclusión das devanditas indicacións como algo fundamental para unha correcta xestión de residuos, xa que se realiza a primeira separación esencial para os posteriores tratamentos do resto das fraccións, ademais doutros beneficios que se obteñen da devandita separación, como a xeración de compost de excelente calidade.
En concreto, proponse establecer
a recollida separada de biorresiduos de orixe doméstica ao
31 de decembro de 2021 para todo o territorio estatal. Así mesmo, establecer
un obxectivo de captura de, polo menos, un 75% para 2025, e un máximo de
impropios de 5% (art. 25).
Incluír ferramentas para garantir non só
a cantidade senón a calidade do tratamento da materia orgánica. Estas medidas inclúen, entre outras, promover sistemas
de recollida máis
eficientes como os “porta a porta”
ou “quinto contedor pechado”, e construír novas instalacións de
tratamento biolóxico que cubran o tratamento de polo menos 50% dos
biorresiduos en 2020, priorizando as plantas de compostaxe fronte á biometanización.
2) A
implantación de Sistemas de Depósito, Devolución e Retorno (
SDDR), tal e como se está realizando
de forma exitosa en cada vez máis países: Alemaña,
Dinamarca ou Lituania entre outros.
Temos claro que o
actual método de recollida de residuos de envases non cumpre as funcións para o
que foi creado e, para iso, só hai que facer un mínimo
estudo dos datos que sobre o mesmo temos.
Segundo o estudo
de caracterización do MAPAMA (anterior Ministerio de Agricultura e Pesca,
Alimentación e Medio Ambiente de España), o
28,46 % dos residuos municipais serían envases
(vidro, papel e cartón, plástico,
brick, metais...). Datos similares lanzan outros estudos, por exemplo, en
Zabalgarbi ( Bizkaia), o 24 % serían
residuos de envases (8,4 % serían envases
plásticos); na cidade
de Madrid serían o 33,93
% dos residuos (11,87 % serían envases
plásticos), e na área Metropolitana de Barcelona ( AMB)
os envases representarían
o 25,2 % (13 % serían residuos plásticos).
Segundo o Informe
da Consellería Medi
Ambient e Territori titulada Análise do
sistema de xestión dos residuos municipais nas Illes Balears: transitando
cara aos obxectivos da lei 8/2019 ( dic 2020), en 2019 só
o 25% dos envases lixeiros (Contedor amarelo) recóllense
adecuadamente, o 5% envíanse a
entulleira e o 19% incinéranse.
Como se pode ver, os datos son
espectacularmente negativos e máis
cando utilizamos un método que se demostrou inadecuado para o tratamento
dos envases. Algúns
exemplos adicionais onde se demostra a ineficacia do sistema actual:
• Briks. Non
se poden reciclar completamente.
• Envases
menores de 10 cm de diámetro.
Iogures, envases monodosis, ou botellas de plástico que son o artigo número uno na lista da Comisión Europea
dos produtos plásticos dun
só uso máis comúns nas praias.
• Xogo
de cubertos, palliñas, escarvadentes, xoguetes e outros plásticos, a pesar de ter composición igual ou
similar aos envases lixeiros, non se separan no contedor. O Ministerio conta
neste sentido cunha oportunidade única para
facer unha transposición da directiva de Plásticos dun
Só Uso (Directiva ( EU) 2019/904) que vaia máis aló
dos mínimos e
protexa a saúde das
persoas e o medio ambiente.
• Botellas de PET de cores, cunha dificultade superior para
ser separadas, tratadas e recicladas...
Funciona perfectamente en máis de 40 países do mundo,
gran parte deles en Europa (Alemaña, Dinamarca, Lituania...). E cada ano novos países incorpórano á súa lexislación nacional
(Portugal, Malta, Letonia...)
1. É o único sistema que demostrou cumprir o
requisito europeo do 90% de recollida separada de botellas de PET, e pódese
aplicar de igual maneira para latas, botellas de vidro, envases tipo brik, etc.
2. Mellora o cumprimento dos obxectivos da
UE ao potenciar a prevención de residuos e facilitar a reintroducción dos
envases reutilizables.
3. Beneficia a todos os concellos, pois
reduce os custos de limpeza de rúas e
prazas e a cantidade de residuos recolleitos (20% do volume de residuos
municipais son envases de bebidas), e só tres de
cada dez van ao contedor adecuando, o resto acaba depositado en entulleiras ou
incineración. Dous terzos dos envases, como media, deposítanse no contedor de resto, co
consecuente custo para as arcas municipais.
4. Ten un custo cero para a administración.
5. É un 60 % máis barato que os Sistemas Integrados
de Xestión por envase recolleito.
6. Nunha primeira fase de implementación creará 14.000 postos
de traballo sen custo algún para as
administracións.
7. Apoia ao comercio local compensándolle cunha media de 3 céntimos por
envase recolleito.
8. O 100 % do reciclado é economicamente
viable e utilizable.
9. É o
sistema de recollida de residuos de envases con menor impacto ambiental.
Presentamos
esta moción co único
fin de que nos próximos anos teñamos un marco
legal que nos permita chegar a cumprir as esixencias de que en materia de xestión de
residuos son trasladadas desde a UE aos países
membros e que son de obrigado cumprimento.
Dado que a normativa vixente establece a prioridade de reducir os
residuos e os residuos de envases, pero estes seguen crecendo; e o potencial de
reciclaxe non explotada é aínda
enorme: máis da
metade dos recursos existentes quedan enterrados ou queimados sen ser
aproveitados como materia prima para converterse en novos recursos.
Dada a
situación actual dos residuos de envases, que non conseguiu chegar aos niveis de
prevención, reutilización e reciclaxe do
marco legal europeo e estatal, e dado o novo contexto lexislativo que
posibilita a introdución do sistema de retorno de envases por parte das CC. AA.
en caso de supostos indicados, como o alcance de insuficientes niveis de
recuperación.
Por todo o anteriormente exposto,
dende EU Cambre vimos propoñer para o seu debate e aprobación se
procede, a adopción dos seguintes:
ACORDOS
1. Afianzar o compromiso do Concello de Cambre de desenvolver actuacións encamiñadas a reducir os residuos, maximizar a súa recuperación e sensibilizar á poboación e aos axentes comerciais e económicos para contribuír a estes obxectivos de prevención da contaminación, de evitar o esgotamento de recursos e o cambio climático, potenciando unha distribución e un consumo responsables.
2. Contraer o compromiso de crear un grupo
de estudo e traballo participado de axentes sociais, grupos interesados e
cidadanía
para xerar propostas que melloren a xestión dos residuos
urbanos.
3. Propoñer ao
Ministerio de Transición Ecolóxica e Reto Demográfico e ao
Congreso dos Deputados, así
como ao departamento encargado de Medio Ambiente do Goberno autonómico que,
en uso das súas
competencias, inclúan na lei
estatal de residuos e chans contaminados, dentro da normativa estatal e autonómica
respectivamente, como sistema xeral para os envases, o sistema de retorno (
SDDR), promovendo, ao mesmo tempo, os envases reutilizables e aquelas medidas
encamiñadas a reducir os residuos, incluíndo o SDDR (sistema de retorno) como
obrigatorio para os envases e que se aplique o criterio de Responsabilidade
Ampliada do Produtor.
4. Propoñer ao
Ministerio de Transición Ecolóxica e Reto Demográfico e ao
Congreso dos Deputados, así
como ao departamento encargado de Medio Ambiente do Goberno autonómico que,
en uso das súas
competencias, inclúan na lei
estatal de residuos e chans contaminados, dentro da normativa estatal e autonómica
respectivamente, definan nas súas
normativas a obrigatoriedade de separar os residuos en orixe, como única alternativa real a unha xestión
de residuos adecuada, sobre todo no referente a materia orgánica, tal
como solicita a UE.
5. Promover esta iniciativa a outros entes
locais, abrindo o debate entre o mundo local: con asociacións
municipais, entes locais de xestión e
supramunicipais (Mancomunidades, Consellos Comarcais, Deputacións etc.) e
as entidades sociais que o promoven.
6. Apoiar e promover unha rede de coalición
estatal a favor dun modelo ecoeficiente de xestión de residuos e de
residuos de envases cos entes locais, asociacións
municipais, sectores empresariais e entidades diversas, para crear as condicións para
formular a demanda ao Goberno e ao Congreso.
7. Comunicar ao sector comercial e á veciñanza os
beneficios ambientais e económicos deste sistema e os contidos desta moción
solicitando o seu apoio.
8. Trasladar esta moción ao
Departamento de Medio Ambiente, Departamento de Industria, Departamento de
Economía e
Consumo de Goberno da Xunta de Galicia e ao Ministerio de Transición Ecolóxica e
Reto Demográfico
Asinado
ROGOS
PRIMEIRO ROGO
Dende EU Cambre vimos de ser coñecedores, como consecuencia das
queixas recibidas de pais e nais do CEIP Gonzalo Torrente Ballester de Sigrás,
do lamentable , inapropiado e perigoso estado no que se atopa o parque de
xogos, sendo tanto así que o seu uso está absolutamente imposibilitado.
As fotografías que acompañan este rogo e que son
ilustrativas pero coñecidas para responsables do Goberno mostran o grao de
perigosidade que presentan algún dos elementos do parque, con partes rotas,
esteladas e mesmo fonte de preocupación para nais, pais e persoal do centro.
Somos tamén coñecedores que, a día de redacción
deste rogo, pasou tempo mais que suficiente para que, dende a toma en
consideración deste problema por parte do Concelleiro de Educación, tivérase
solucionado e, como mínimo, retirado, todos aqueles elementos perigosos. A día
de hoxe, o estado do parque do colexio segue exactamente na situación descrita
nas fotografías.
PREGAMOS
Retirada inmediata dos elementos
danados ou en mal estado para evitar a perigosidade de xeito inminente, así como descripción nesta sede plenaria
das obras concretas que se prevea realizar de cara á súa reposición e mellora,
así como o prazo estimado de execución das mesmas.
SEGUNDO ROGO
No lugar de Peiraio, enfronte
mesmo da parada do autobús, e
como previsible consecuencia das choivas, veciños da zoa contactan con nos para
informarnos da existencia dun furado que supón un perigo para nenos, maiores e
incluso para os vehículos que pasan por riba do mesmo.
No camiño do Canal a Cela, atopamos buratos similares que
ocasionan os mesmos efectos de
perigosidade descrita anteriormente.
PREGAMOS
Den traslado destas deficiencias
ao departamento que corresponda para proceder a adecuar a estrada e mantela nun
estado apropiado libre de perigos como o que describimos.
TERCEIRO ROGO
No noso Concello existen un número importante de fontes e
lavadoiros públicos, que polo seu valor histórico, arquitectónico e cultural
chegan a ser, nalgúns casos, motivos inseparables e identificativos dos lugares
onde se sitúan e, ademais, outorgan persoalidade como estampa representativa da
nosa cultura e da nosa historia.
Ao longo de moitos anos de
traballo neste Concello, son dúcias
as ocasións nas que dende EU prantexamos a necesidade de facer un mantemento,
conservación e mesmo, posta en valor de fontes e lavadoiros, como recuperación
das tradicións, da arquitectura popular e patrimonio que poder transmitir as
xeracións presentes e futuras.
Son tímidas e insuficientes as actuacións que este
Goberno, dende o inicio do seu mandato, xa na anterior lexislatura, ven de
facer nestes elementos, e pouca a sensibilidade demostrada.
Novamente, dende EU Cambre,
presentamos ante o responsable competente o seguinte Rogo relativo a unha das
moitas fontes descoidadas e abandoadas por este Goberno.
PREGAMOS
Sexa acondicionada, mantida e
conservada a fonte de Roibelo en Pravio. Sexa incrementada a sensibilidade, por
tanto, na conservación e
mantemento da totalidade de fontes e lavadoiros existentes en Cambre, e que
nunha grande cantidade atópanse descoidados, e incluso, agochados entre a
maleza.
(Seguidamente
adxuntamos fotografía descriptiva.)
PREGUNTAS
PRIMEIRA PREGUNTA
Aínda a día de hoxe, pode atoparse publicado nun
arquivo na web municipal o detalle de desplegue das redes ultrarápidas de Fibra
óptica en diversas parroquias rurais do Concello.
No detalle de dito despregue pódese observar que nas datas estimadas
en varias zoas, non se corresponden coa realidade existente sobre o propio
terreo. Zoas, como por exemplo Seoane que, según dito desglose, debería ter
fibra dende o ano 2019, carecen da mesma nun momento no que a crise sanitaria
ocasionada polo Covid-19 fai mais que necesaria que nunca a dispoñibilidade
dunha conexión suficiente para poder optar a teletraballar ou estudiar online.
Cal ou cales son as xestións que ven de realizar o Goberno
Municipal para lograr o cumprimento e o seu propio compromiso adquirido ante as
Empresas de Telecomunicacións e o propio Concello no relativo a dito despregue?
SEGUNDA PREGUNTA
¿Canto importe en euros leva costado ás arcas
municipais do Concello de Cambre, o procedemento de denuncia do Concello de Cambre
contra o Alcalde de Oleiros e presidente de AV, pola calificación de
"pelotazo" no Graxal, con indicación expresa e pormenorizada das
partidas abonadas por informes, avogados e resto de circunstancias que arrodean
este proceso?
TERCEIRA PREGUNTA
En Pravio, na propia ponte sobre a
Autoestrada, existe unha barreira arquitectónica que impide que poida transitar unha cadeira de
rodas, un carrito de bebé ou mesmo unha persoa maior ou con dificultades de
movemento. En canto finaliza a beirarrúa que transita ao longo da ponte, esta
remata nun resalto de alcantarilla, maleza e mesmo nun inexistente arcén. Non é
de novo esta petición, por ese motivo, traemos novamente a
pleno a denuncia dunha situación que
debería estar xa solucionada ou, como mínimo en vistas de solucionarse cunha
previsión corta de tempo.
PREGUNTAMOS
Polas
xestións que realizaran (de ser así) con expresión das datas concretas de ditas
xestións así como actuacións presentes e futuras previstas para solucionar unha
das múltiples barreiras arquitectónicas existentes no noso Concello
No hay comentarios:
Publicar un comentario